Renta luo digilatua

Majoituspalvelut, autoilu ja pankit ovat jo pitkällä. Verohallintokin on herännyt. Digitaalinen kehitys etenee vääjäämättä. Kehityksellä on aina pioneerinsa. Konevuokrauksessa roolin on ottanut Renta.

Teksti: Pekka Vänttinen, toimitus@mediaplanet.com

Valtavaa painetta digitaaliseen murrokseen ei silti ole ollut. Rakennusala on perinteisesti ollut hieman konservatiivinen. Kyse on ennakoinnista, ajoituksesta. Ja myös pakosta, trendiä on seurattava. Rentan linjan määritteli oivallus siitä, että konevuokraamoala ei ole erillinen saareke. Lainalaisuudet koskevat sitäkin. Oli valittava puoli ja asenne.

– Meidänkin sektorillamme on muutoksessa voittajia ja häviäjiä. Renta haluaa muovata alaa ja olla jatkossakin vahva toimija. Päätimme ottaa digimurroksen avosylin vastaan, etujoukoissa ja jopa etuajassa. Ei mörkönä vaan mahdollisuutena, ja miettiä miten se auttaa palvelemaan asiakkaita, kuvailee tietohallintojohtaja Joel Särkkä.

Renta Oy on yrityksenä tuore. Ensimmäiset vuokraamot avautuivat vuonna 2016. Toiminta on laajentunut Ruotsiin ja Norjaan. Vuokraamoja on nyt seitsemänkymmentä, joista kaksikymmentäviisi Suomessa, missä on lisäksi viisi telinevarikkoa. Väkeä – ”renttaajaa”, kuten firmassa sanotaan – on runsaat viisi ja puolisataa.

Ripeän kasvun yhtenä kivijalkana on ollut paikallisuus yhdistettynä asiakaslähtöisyyteen. Lisäarvo syntyy näiden yhdistelmänä.

– Kalusto on kaikilla vuokraajilla liki sama. Erot syntyvät kentällä. Menemme paikalle ennen projektin alkua ja suunnittelemme asiakkaan kanssa työvaiheet ja aikataulut. Tunnemme laitteet ja toimintaympäristöt. Asiakas voi keskittyä omaan tekemiseensä. Olemme kumppani, Särkkä luonnehtii.

Paikallisuus merkitsee paikallista johtajuutta. Raskasta keskushallintoa ei ole rakennettu, tarvetta sille ei ole. Taustalla on juuri ennakkoluuloton suhde liiketoiminnan digitaalisiin mahdollisuuksiin. Palvelut tulevat lihaksi suoraan toimipisteissä, asiakaskohtaamisissa.

– Emme ole rakentaneet digisovelluksia itsetarkoituksellisesti, vaan siksi, että niiden kautta palvelumme paranee, saamme portfoliosta houkuttelevan ja tarjoamme henkilöstöllemme paremmat työkalut. Arki on ketterämpää ja yöunet paranevat niin meillä kuin asiakkailla, Särkkä vakuuttaa.

Uudelle pelurille digiasennon ottaminen on ollut helpompaa kuin vanhoille toimijoille. Luutuneita käytäntöjä ei ole tarvinnut purkaa. Helppoa työ ei silti ole ollut, eikä ole. Umpihanki on joskus raskasta, vikaankin on menty. Valmiita sovelluksia ei ole ollut. Renta onkin tavallaan muuttunut koodaavaksi konevuokraamoksi. Oma kehitystiimi innovoi ja koodaa.

Tosin ei omassa kuplassaan, vaan tiiviissä vuorovaikutuksessa.

– Koko organisaatio osallistuu aktiivisesti kehitykseen. Ei liiketoiminnan ulkopuolella, vaan integroituna yrityksen DNA:ssa. Saamme paljon palautetta ja parhaat ideat kehitykseen asiakkailtamme, kertoo operatiivinen johtaja Kari-Tapio Saarela.

Mitä sitten on jo olemassa? Rentan digitaalisen sovelluksen, Renta Easyn voi ladata ja siihen rekisteröityä yrityksen kotisivuilta ja sovelluskaupoissa.

– Renta Easyssa on valikoimamme, tekniset tiedot, saatavuudet ja hinnat. Ja myös se mitä olet vuokrannut, koneen käyttö kustannuksineen ja missä se nyt sijaitsee. Lisäksi sitä kautta voi tilata, palauttaa ja pyytää vaikka huoltoa ja tankkausta, kertoo markkinointi- ja viestintäasiantuntija Nico Tiihonen.

Muita Rentan kehitystyön tuloksia ovat sisäiseen käyttöön tarkoitetut Renta Pro, telineliiketoiminnan ohjausjärjestelmä ja projekti- ja laskutustyökalu sekä Renta Modules, joka mahdollistaa työmaatilojen suunnittelun ja kalustamisen kustannuksineen. Asiakas voi tutustua tulokseen 3D-laseilla. Muhimassa on iso loikka.

– Syntyy alustatalous. Rakentajat vuokraavat kalustoa, huoltoja ja muuta toimijoiden ekosysteemistä. Rajat hälvenevät, dataa jaetaan, järjestelmät keskustelevat, ennakoi Särkkä lähitulevaisuutta.