Sääsuojapeitteet ovat oikealla hoidolla pitkäikäistä tavaraa

Renta Telineet tarkastaa ja huoltaa sääsuojapeitteet jokaisen käyttökerran jälkeen.

Telineiden ja sääsuojien yhteydessä käytetään kahdenlaisia peitteitä: järeämpiä ja pitkäikäisiä sääsuojapeitteitä ja kevyempiä telinepeitteitä eli seinäpeitteitä.

Renta Telineiden käyttämät sääsuojapeitteet on valmistettu kestävästä PVC-materiaalista, joka painaa 600 grammaa neliömetriltä.

Jotta sääsuojapeitteiden elinkaari olisi mahdollisimman pitkä, ne pestään, tarkastetaan ja huolletaan jokaisen käyttökerran jälkeen. On myös tärkeää, että sääsuojapeitteitä käsitellään oikein erityisesti asennuksen ja purun yhteydessä.

Pohjolan olot vaativat huolellisuutta

Talven kylmyys ja kosteus, ja niistä johtuva peitteen jäätyminen voivat lisätä riskejä peitteen materiaalin rikkoontumiselle. Tämän vuoksi Renta Telineet järjestää sääsuojapeitteet talvella aina kuivaan tilaan ennen asennusta.

Sääsuojan lumikuormia pitää myös tarkkailla, mutta ei erityisesti sääsuojapeitteen, vaan koko rakenteen vuoksi.

Sääsuojapeitteiden asentamisessa ja purkamisessa on aina noudatettava erityistä varovaisuutta, jotta peitteet eivät rispaannu. Tarkkuutta vaaditaan erityisesti asennettaessa peitteitä alumiinisiin kiskojen uriin.

Joskus sääsuojapeite joudutaan avaamaan työn aikana, esimerkiksi kun materiaalia on tarve nostaa katon sisään. Renta Telineet on kehittänyt peitteiden kulmiin vetolenkit, joiden ansiosta toimenpide sujuu turvallisesti, jouhevasti ja materiaalia vahingoittamatta.

Työmaalla liikkuvien on tärkeää tietää, että pvc-peitteisiin ei saa tehdä reikiä, viiltoja, tai muuten leikata peitettä.

– Onneksi tätä sattuu kuitenkin harvoin, sillä tällöin joudumme laskuttamaan asiakkaalta koko peitteen, Högdal toteaa.

Kun pvc-peitteet ovat palautuneet työmaalta, ne pestään ensin huolellisesti ja nostetaan sitten valopöydälle tarkastettavaksi. Tarkastuksessa havaitut mahdolliset vauriot korjataan, kertoo Renta Telineiden varastopäällikkö Kim Rajala.

”Seinäpeitteitä voi verrata tapettiin”

Kevyet telinepeitteet eli seinäpeitteet valmistetaan puolestaan pääasiassa PE- ja PET-muoveista.

Seinäpeite leikataan 50 metrin rullista sopivan mittaisiksi, eli räätälöidään aina kohteen mukaan. Käytön jälkeen purettuna peitteissä on reikiä kiinnityspisteistä, kumilenkeistä ja propatuista tarvikkeista. Käytännössä asiakas ostaa kevyet seinäpeitteet projektia varten, ja purkamisen jälkeen ne lajitellaan sekajätteeseen.

– Uusiokäytön suhteen seinäpeitteitä voi verrata seinätapettiin, Raoul Högdahl kuvailee.

Pähkinänkuoressa:

• Sääsuojapeitteet valmistetaan vahvasta pvc-materiaalista, jota hyvin huollettuna ja oikein käsiteltynä voidaan käyttää vuosikausia
  • Rentan sääsuojapeitteet pestään, tarkastetaan valopöydällä, ja huolletaan jokaisen käyttökerran jälkeen
  • Sääsuojapeitteisiin ei saa tehdä reikiä, viiltoja tai leikkauksia
  • Kevyet seinäpeitteet myydään asiakkaalle, ne ovat käytössä projektin ajan, jonka jälkeen ne lajitellaan sekajätteeseen (ja käytetään energiana)