Renta Modules & Visuals – Kone- ja tilavuokrauksen ensimmäinen askel virtuaalitodellisuuteen

Renta ei istu innovaatioiden päällä vaan puskee toimialaa eteenpäin. Työmaatilojen CAD-piirtäminen ja turhanpäiväinen paperiralli on eilispäivää. Nostimen ulottuvuuden tarkistus älypuhelimen kuvalla on läheistä tulevaisuutta. Rentan uudet ohjelmistot – Modules & Visuals – antavat ensi kertaa historiassa konevuokraamolle avaimet todellisuuden manipulointiin.

Teksti: Simo Vilhunen / simovilhunen.com

”Näin tämä nyt vain on aina ennenkin tehty” ei Rentalla kelpaa perusteluksi, varsinkin kun digitalisaatio tarjoaa mahdollisuuksia tehdä monia asioita helpommin, fiksummin ja tehokkaammin. Toimialan tienraivaaja ei kuitenkaan voi poimia ratkaisuja suoraan kaupan hyllyllä. Usein ne pitää kehittää itse.

Perinteisesti työmaatilojen pohjaratkaisujen suunnitteluun ja piirtämiseen on käytetty arkkitehtien ja suunnitteluinsinöörien suosimaa, raskasta CAD-ohjelmistoa. Mutta, koska monikaan konevuokraamon myyjä ei ole käynyt CAD-koulutusta, piirrokset on käytännössä laatinut erillinen henkilö myyjien ohjeiden mukaan.

”Meillä on jo pitkään ollut haaveena ohjelma, jolla myyjät pystyvät itsenäisesti laatimaan pohjaratkaisuja ja pohjakuvia asiakkaille, joten lähdimme kehittämään sellaista Rentalle”, kertoo Rentan työmaatilojen tuotelinjapäällikkö Jari Korhonen.

Renta Modules vie työmaatilojen vuokrauksen 2020-luvulle

Aluksi Rentan tarkoituksena oli kehittää puhdas, vuokrauskäyttöön sopivampi piirto-ohjelma. Pian ohjelmistolle alkoi löytymään muitakin vaatimuksia.

”On haluttu tehdä asioita paremmin ja tehokkaammin. Turhaa paperin pyörittelyä on tällä alalla ollut niin paljon. Toisaalta, myös virheiden mahdollisuus yksinkertaisesti pienenee kun ei tarvitse tehdä samaa asiaa moneen kertaan”, Korhonen kertoo.

”Tänä päivänä me saadaan suoraan Modules-ohjelmasta asiakkaalle tarjouksen liitteeksi pohjakuvat, kalusteluettelot, sähköliittymien ja viemäreiden määrä sekä hinnoittelu asennuksille ja vuokralle. Samalla saamme varastolle keräilylistat kalusteista ja tiloista. Mitään ei tarvitse laskea uudelleen käsin – aiemmin oli pakko. Nopeimmillaan tarjous pohjakuvineen ja hintoineen on valmis alle varttitunnissa”, Korhonen myhäilee.

Suunnittelua varten kerätty data auttaa Rentaa myös kalustonhallinnassa. Nyt tiedetään millä aikavälillä palautuu mitäkin, joten kaluston käyttöaste saadaan pidettyä korkealla. Tämä säästää resursseja niin Rentan, asiakkaiden kuin ympäristön näkökulmasta.

”Me halutaan aina hakea asiakkaalle tarpeiden mukainen pohjaratkaisu – kalusteita ja varusteita myöten. Usein työmaan alkuvaiheessa ja loppuvaiheessa henkilömäärä on pienempi, ja samoin on tilojen tarve. Kun me vaiheistamme tilojen asennuksen ja purkamisen oikein, me säästämme asiakkaalta rahaa. Renta Modules on apuna tässäkin,” Korhonen selittää.

”Kehityksessä ei ole pelkästään kyse tästä ohjelmasta. Olemme tehneet vuosien varrella paljon asioita, jotka ovat vieneet koko alaa eteenpäin. Nyt meitä vauhdittaa entisestään se, että saamme Rentan Ruotsin organisaatiosta hyvää palautetta ja ideoita heidän otettuaan käyttöön meidän kehittämiä järjestelmiä”, Korhonen kiittelee.

Renta Visuals – konevuokraamo alkaa manipuloimaan todellisuutta

Pelkästä pohjapiirroksesta voi olla vaikeaa hahmottaa miltä tilat asennettuna näyttävät ja miten ne vastaavat työmaan tarpeita. Korhonen arvioi, että jo tämän vuoden puolella asiakas voi kuvitelmien sijasta laittaa 3D-lasit päähänsä ja lähteä ”kävelylle” tilojen sisälle.

”Renta Visuals muovaa Modulesilla suunnitellun kokonaisuuden virtuaalitodellisuudeksi, eli asiakas voi tarkastella joko 3D-laseilla, tietokoneella tai älypuhelimen ruudulta esimerkiksi miltä juuri hänen 30 henkilölle suunnitellut sosiaalitilat todella näyttävät”, Rentan CIO Joel Särkkä tiivistää.

AR eli lisätty todellisuus ja VR eli virtuaalinen todellisuus tarjoavat konevuokrauksen toimialalla hyvin kiinnostavia mahdollisuuksia. Rentalla tutkitaan ja testataan jatkuvasti mihin teknologia taipuu.

Joel Särkkä mainitsee, että mallintamalla tietty nostin älypuhelimen kameran videokuvan yhteyteen, voitaisiin näppärästi selvittää esimerkiksi mahtuuko nostin tietystä välistä ja miten sen nostoliike sopii kohteeseen? Asiakkaan kameran kuvaan pystyttäisiin myös todennäköisesti upottamaan huolto-ohjeita tai Rentan huolto voisi käyttää kuvayhteyttä ongelmatilanteen selvittämiseksi.

”Renta Visuals on koko konevuokrauksen toimialan ensimmäinen askel virtuaalitodellisuuteen.

Seuraavat askeleet tullaan ottamaan ensi vuoden aikana. Meillä ei ole aikomuksena istua innovaatioiden päällä, vaan tuoda ne osaksi meidän ja asiakkaiden arkea”, Särkkä lupaa.