Renta ja Hilti yhteistyöhön rakennuskaluston älytunnisteissa

Konevuokraamo Renta ja Hilti julkistivat 13 joulukuuta 2023 uuden rakennuskoneiden älytunnisteita koskevan yhteistyön. Sen myötä Rentan työkaluihin tullaan asentamaan Hiltin älytunnisteita, jotka mittaavat koneen kumuloituneen käyttöajan, päivittäisen käyttöasteen sekä työkalun sijainnin.

Kertyneen tiedon avulla voidaan tehostaa sekä Rentan että koneiden käyttäjien kalustoprosesseja ja tarjota uudenlaisia palveluita. ”Hiltin Runtime Tag mullistaa pelin”, toteaa Rentan tietohallintojohtaja Joel Särkkä.

Älytunnistetta voidaan käyttää missä tahansa työkalussa merkistä riippumatta

Järjestelmä koostuu hieman kolikkoa suuremmista bluetooth-älytunnisteista, tukiasemista ja Hilti ON!Track -ohjelmistosta. Tunnisteita, eli runtime tageja, voidaan käyttää minkä tahansa työkalun kanssa, laitteen merkistä ja mallista riippumatta.

Hiltin Bluetooth Low Energy -tagit (BLE) on varustettu IP67 suojausluokalla ja niiden käyttölämpötila on -20 – +60 celsiusastetta. Kun tagi on Hilti Gateway -tukiaseman kantaman sisällä, se siirtää automaattisesti käyttötiedot tukiaseman kautta Hilti ON!Track -seurantasovellukseen.

Tukiasemat voidaan sijoittaa esimerkiksi vuokraamoihin, työmaatiloihin, ajoneuvoihin ja raskaaseen kalustoon, käyttäen Trackunitin maailmanlaajuista verkkoa. Hilti ja Trackunit julkistivat strategisen kumppanuuden 2022 alussa, ja tänä vuonna 500 000 ON!Track -laitteen data lisättiin Trackunitin alustalle.

Hiltin järjestelmästä data saadaan suoraan Rentan järjestelmään, josta se saadaan myös käyttäjän saataville Renta Easyn kautta. Asiakaskäyttöön siirrytään alustavan aikataulun mukaan 2024 jälkimmäisellä puoliskolla.

Tagin kautta voidaan digitalisoida myös pienempien laitteiden tärkeitä tietoja, kuten sijainti, käyttötiheys ja huoltotila. Rentan suuret koneet ovat jo tarjonneet telematiikkatietoja Trackunitin teknologian avulla.

Koneiden täysi potentiaali hyötykäyttöön

Lopullinen hyöty sekä Rentalle että käyttäjälle saadaan esimerkiksi sen kautta, että ylimääräiset laitteet ja niiden sijainti voidaan tunnistaa, laitteiden huoltoprosesseja, varastointia ja logistiikkaa – eli käyttäjän kannalta saatavuutta – voidaan parantaa.

Hiltin järjestelmällä on potentiaalia mullistaa myös tapoja, joilla koneita ja laitteita hallinnoidaan ja hyödynnetään projektin aikana.

Kyse on siitä, että data auttaa tekemään parempia päätöksiä, virtaviivaistamaan toimintaa, tunnistamaan pullonkauloja ja yleisesti ohjaamaan resurssien käyttöä järkevämmin – todellista käyttödataa hyödyntäen.

”Hiltin Runtime Tag -järjestelmän datan avulla voimme uudistaa kalustonhallintaan liittyviä prosessejamme ja tuomaan aivan uudenlaisia palveluita asiakkaillemme”, Rentan tietohallintojohtaja Joel Särkkä tiivistää.

Michael Neidow, Hilti Groupin varatoimitusjohtaja ja Tool Services -yksikön johtaja lisää: ”Olemme iloisia saadessamme BLE Runtime Tags -tuotteidemme lanseeraukseen kumppaniksi yhden maailman innovatiivisimmista vuokrausyhtiöstä. Konevuokraukseen suunniteltu ratkaisumme tulee tuottamaan pysyviä parannuksia prosessien tehokkuuteen.”