Case: Kiasma – Renta Telineet mukana nykytaiteen museo Kiasman remontissa

Nykytaiteen museo Kiasma on osa Kansallisgalleriaa ja yksi Helsingin keskustan tunnistettavimmista maamerkeistä. Vuonna 1998 avautuneen Kiasman rakennuksen on suunnitellut amerikkalainen arkkitehti Steven Holl. Vuonna 2020 alkaneessa remontissa Kiasma saneerataan täysin. Ikonisen rakennuksen on tarkoitus avautua yleisölle keväällä 2022.

Jotta katon ja julkisivun saneeraustöille saatiin turvalliset olosuhteet, tuli koko rakennuksen ympärille asentaa telineet ja sääsuojaus. Renta Telineet valittiin urakan toteuttajaksi. Avaimet käteen -ratkaisussa Renta Telineet toteutti pääurakoitsija Rakennus Oy Antti J Aholalle telinesuunnitelman, rakennesuunnitelman, lujuus- ja pystytyslaskelmat, pystyttämisen sekä purkamisen.

”Me arvostamme Renta Telineiden asiantuntemista erityisesti Kiasman kaltaisen, vaativan kohteen kohdalla. Huolellisen suunnitelman avulla arkkitehtonisesti merkittävä kohde saatiin otettua tarkoin huomioon. Suunnitelma mahdollisti telineiden suurimmaksi osaksi itse-seisovan rakenteen. Hyvin suunnitellut ja rakennetut telineet tuovat turvallisuutta työhön sekä mahdollistavat julkisivu- ja kattoremontin suorittamisen sopivalta etäisyydeltä”,  kertoo Tommi Nick, pääurakoitsija Rakennus OY Antti J Aholan Site Manager.

Kiasman rakennus on uniikki. Siinä on 3500 neliömetriä ikkunapinta-alaa. Suuri, kaareva Mannerheimintien puoleinen julkisivu sekä sisäänkäynnin tilanjakaja ovat Reglit-lasilankuista, joiden yleisin käyttökohde löytyy teollisuusrakennuksista. Kiasman rakennuksessa on myös useita maanalaisia osia. Näiden, sekä muiden yksilöllisten arkkitehtonisten ominaisuuksien ja kohteen koon vuoksi telineet ja niiden rakenteet vaativat tarkkaa suunnittelua.

Suunnitteluinsinööriltä, rakenneinsinööriltä sekä telinesuunnittelijalta vaadittiin saumatonta yhteistyötä, jotta telineiden rakenteellinen vakaus, työturvallisuus ja toiminnallisuus saatiin varmistettua.

Rakennuksen pohjoispään telineiden kasaaminen ja kiinnittäminen oli yksi projektin haastavimmista vaiheista. Telineitä ei kiinnitetty rakennukseen, vaan vapaasti seisovat telineet kasattiin maassa ja vakautettiin suurilla vastapainoilla.  Myös kaarevan katon rakenteet katettiin telineillä ja sääsuojilla, ilman katolla työskentelyä häiritsevää ankkurointia.

”Meidän tehtävämme on varmistaa pääurakoitsijalle mahdollisuus onnistua. Kiasma on telinekohteena yksi haastavimmista jonka olemme koskaan suunnitelleet ja rakentaneet. Rentan telineet tekivät Kiasman – suomalaisen maamerkin – saneerauksesta mahdollista turvallisesti, koskematta arvokkaan kiinteistön rakenteisiin tai häiritsemättä välitöntä ympäristöä”, kertoo Jarno Tuuri, Renta Telineet Oy:n toimitusjohtaja.