Skip to content
Sulje

#11 – ”RENTA EASYSSA MYYDÄÄN ASIAKKAALLE SÄÄSTÖÄ” – TOMI UUNIEMI

Renta Easy on nimensä mukaisesti konevuokraamo taskussa. Easy sana kuvastaa Rentan filosofiaa, jossa rakentajien arjesta ja vuokrakaluston käytöstä pyritään tekemään helpompaa. Renta Easy tarjoaa  24/7 selkeän ja läpinäkyvän tilannekuvan kaikkeen vuokralla olevaan kalustoon ja kustannuksiin.

Rentan digitiimi kehittää Easyn ominaisuuksia päivä päivältä paremmaksi – asiakkaiden ja renttaajien tarpeiden perusteella. Yksi Renta Easyn parissa työskentelevistä renttaajista on sovelluksen pääkäyttäjä Tomi Uuniemi.

Oulussa päin vaikuttavan miehen työajasta suurin kakku kuluu Renta Easyn parissa. Siksipä otimme Tomin Renttaaja-podcastin vieraaksi kertomaan mistä Renta Easyssa on kyse?

Uuniemen näkökulmasta kesällä 2017 lanseerattu Renta Easy on tänä päivänä jo erittäin pätevä työkalu vuokraamon asiakkaille. On kuitenkin selvää, että niin ominaisuudet kuin käyttö tulevat lähivuosina kehittymään huimasti.

”Tulee olemaan varmasti enemmän sääntö kuin poikkeus, että asiointia hoidetaan digitaalisilla alustoilla ja työkaluilla”, Uuniemi toteaa jaksossa. Keskustelussa poiketaan myös Ruotsista saatuihiin oppeihin, käyttäjien kehitystoiveisiin, räätälöintiin, tekoälyn rooliin ja tulevaisuuden kehitysnäkymiin.

Pistä jakso kuunteluun, niin tiedät missä konevuokrauksen digiharppauksessa ollaan menossa! Alla muutamia otteita keskustelusta

 

Simo: Kenelle Renta Easy on tarkoitettu? Suositteletteko sitä esimerkiksi kodin remontoijalle?

Tomi: ”Pääasiassa Renta Easyä tarjotaan yritysasiakkaille, mutta sen on ihan täysin käyttökelpoinen myös yksityisasiakkaille.”

”Yritykselle saadaan rakennettua organisaatio heidän tahtonsa mukaan; työmaan käyttäjille voidaan antaa oikeudet jollekin tietylle projektille.”

”Työmaalta ylöspäin lähdettäessä voidaan rakentaa räätälöidyt oikeudet siten, että tietty käyttäjä näkee kaikki kohteet ja esimerkiksi aluepäällikkö näkee omat kohteensa.”

 

Simo: Miksi, ja mistä tarpeesta Renta Easya on lähdetty kehittämään?

”Yksi tärkeä seikka on avoimuus. Asiakkaat saavat reaaliaikaisen tiedon siitä mitä heillä on vuokralla. Asiakkaille pyritään niinsanotusti myymään säästöä, eli kun koneen tarve päättyy, asiakkaat pystyisivät sen meille mahdollisimman ripeästi palauttamaan.”

”Tässä on työkalu reaaliaikaiseen seurantaan, ettei se seuranta tapahtuisi siinä vaiheessa kun asiakkaalle tulee lasku pöydälle.”

”On myös vahvasti tämmöistä kiertotalousajattelua, eli tällä pyritään pitämään kaluston elinkaaren aikaista käyttöastetta mahdollisimman hyvänä.”

 

Simo: Tuleeko Renta Easy korvaamaan muut kanavat kuten puhelimen tai sähköpostin?

omi: ”Voisin verrata tätä asiaa meidän käyttäytymiseen tämän päivän pankkipalveluissa. Konttorilla täytyy käydä ehkä vanhat paperiset osakekirjat allekirjoittamassa, mutta muissa tarpeissa, että pitäisi fyysisesti käydä pankissa? Suunta on varmasti samantyyppinen (kuin pankkipalveluissa).”

”Tuleeko se täysin korvaamaan? Meidän alalla ei absoluuttisesti, ihan täysin. Me myydään myös kokonaisia palveluratkaisuja kuten lämmitystä ja pölynhallintaa, joka vaatii paikalla käyntiä ja kohteen syvällisempää tutkimusta.”

”Jos puhutaan yksittäisen koneen vuokrauksesta tai palautuksesta – periaatteessaa kaikki muut niinsanotusti vanhat teknologiat ja tilausmallit ovat korvattavissa Renta Easylla.”

”Tietysti jos asiakas esimerkiksi haluaa perehdytystä uuden koneen käyttöön, niin meillä toimipisteillä raudanlujat ammattilaiset sitä ilomielin tarjoavat.”

 

Tällä hetkellä Renta on yksi vaihtoehdoista. Miksi kannattaa käyttää tilauksiin Renta Easya muiden kanavien sijaan?

”Esimerkiksi sellainen tilanne, jossa yrität puhelimella tavoittaa, etkä saa heti langan päähän ketään. Jos teet sen Easyn kautta, tilaus lähtee eteenpäin ja saat asian heti omalta työpöydältä pois. Voit alkaa hoitamaan seuraavaa asiaa.”

”Asia voi tulla mieleen vaikka illalla ennen nukkumaan menoa. Voit sen Easysta naputella. Näet suoraan saatavuuden. Tilaat koneen ja nukut rauhallisin mielin seuraavan yön.”

 

Miten Renta Easyssa tehty tilaus etenee käytännössä?

”Renta Easy lähettää sähköpostin usealle henkilölle toimipisteellä ja lisäksi kirjaa tilauksen Rentan toiminnanohjausjärjestelmään. Rentan henkilöstö prosessoi tilauksen. Asiakkaalle menee reaaliajassa tieto kun tilaukseen on reagoitu, ja minkälaiset käsittelyvaiheet siinä on menossa.”

 

Mitkä ovat Renta Easyn käytetyimpiä ominaisuuksia?

”Tällä hetkellä moni käyttää Renta Easya erityisesti kalustonhallintaan ja tilannekuvan seurantaan. Asiakkaiden toiveista Renta Easyyn on myös rakennettu ominaisuus, joka mahdollistaa kalustolistauksen lähettämisen sähköpostiin automaattisesti tietyin väliajoin. Listaus voidaan myös filtteröidä käsittämään esimerkiksi pelkän sähköistyskaluston.”

”Näin saat esimerkiksi aina maanantaiaamuisin ajantasaisen listan siitä, mitä kalustoa on tontilla tai vaikka mitä on palautettu. Asiakas on jatkuvasti ajan hermolla, että mitä hänellä on.”

”Tässä on työkalu reaaliaikaiseen seurantaan, ettei se seuranta tapahtuisi siinä vaiheessa kun asiakkaalle tulee lasku pöydälle”

”Voisin mainita vielä kaluston tekniset tiedot. Renta Easyssa pystyt katsomaan että minkä tyyppinen kone, ja löydät itse itsellesi sopivan ratkaisun. Yleensä vuokrahinta menee nostokorkeuden mukaan, joten voit optimoida vuokrakustannuksen ja valita itsellesi juuri sopivan kokoisen nostimen.”

 

Voiko koneista nähdä joitain käytön aikaisia tietoja Renta Easyssa?

”Isomman pään koneet varustellaan sillä tavalla, että me saadaaan Easyssä näytettyä asiakkaalle reaaliajassa koneen sijaintitieto ja käyttöasteita oman vuokrahistorian ajalta.”

”On myös eläviä esimerkkejä, joissa hukassa ollut kone on löydetty sijaintitiedon perusteella.”

 

Mitä hyötyä käyttöasteen seurannasta on asiakkaalle?

”Asiakas pystyy hyödyntämään Easya optimointiin ja projektisuunnitteluun. Koneet voi pitää vuokralla kun tarve niille on korkea, ja vastaavasti palauttaa kun tarve on olematonta. Jossain määrin asiakkaat pohtivat onko vastaava kone järkevämpi ostaa itselle vai jatkaa vuokraamista? Käyttöaste kertoo siitäkin, kumpi on asiakkaalle parempi ratkaisu?”

 

Renta Easy on otettu käyttöön myös Ruotsissa ja Norjassa. Onko sieltä tullut jotain hyviä kehitysideoita tai toiveita käyttäjiltä?

”Yhtenä esimerkkinä tuorein päivitys, jonka myötä Easysta löytyy työmaakohtaiset laskutustiedot, on lähtenyt kehittymään Ruotsin puolen vahvasta tarpeesta.”

 

Osaako Renta Easy tehdä niin sanotusti älykkäitä ehdotuksia tilausten perusteella?

”Kyllä vain. Esimerkiksi jos olet vuokraamassa henkilönostinta, Easy tarjoaa sinulle mukaan turvavaljaita. Akkukäyttöisten koneiden mukaan tarjotaan lisäakkuja ja johtokäyttöisille jatkojohtoa. Yksinkertaisia asioita, mutta jos nämä puuttuvat, saattaa urakka vaikeutua hyvinkin paljon.”

 

Studioisäntä:
Simo Vilhunen

Vieras:
Tomi Uuniemi

Podcastin voit kuunnella sivujemme lisäksi:

Spotify | iTunes | SoundCloud | Google Podcast | Youtube