Uutuus Manitou 200 ATJ E

– Täyssähköinen nelivetoinen kuukulkija 20 metrin kokoluokkaan

Kakkukahvit Rentalla
Teksti: Simo Vilhunen / simovilhunen.com

Täyssähkökoneet ovat yksi työkaluista rakentamisen hiilijalanjäljen pienentämisessä. Rentan kunnianhimoiseksi tavoitteeksi on kirjattu, että 90 % vuokrattavista henkilönostimista olisi täyssähkökäyttöisiä vuoden 2025 lopussa. Tavoitteen saavuttamista edistävät valmistajien lanseeraamat uudet nostinmallit ja niistä saadut erinomaiset kokemukset.

Yksi uutuuksista on Manitoun 200 ATJ E maastokelpoinen kuukulkija, jollaisia Renta hiljattain vastaanotti ensimmäisen 10 kappaleen erän. ”Tässä konetyypissä ja kokoluokassa ei käytännössä ole aikaisemmin ollut täyssähköistä vaihtoehtoa”, Rentan tekninen päällikkö Mika Heikkilä toteaa.

Polttomoottorin korvaaminen täyssähköllä tuo muitakin etuja kuin pienemmät päästöt. Käytön kannalta parhaita puolia ovat äänettömyys, pakokaasuttomuus ja vaivattomuus. Vaakakupissa painavat myös tilaajien vaatimukset – yhä useampaan projektiin kelpuutetaan vain pakokaasuttomia koneita.

Rentan porukkaa esittelemässä tuoreen yrityksen toimintaa Maxpo-messuilla vuonna 2017

Kevyt ja toimintavarma

Manitou ATJ E:n hankintahinta on huomattavasti korkeampi kuin perinteisen dieselkoneen. Toisaalta elinkaarensa aikana täyssähköinen kone on toimintavarmempi ja vaatii vähemmän huoltoa kuin vastaava polttomoottorikone.

Noin 800 kg painavat akkupaketit on sijoitettu koneen takaosaan vastapainoiksi. Tämä on yksi ratkaisuista, jolla koneen työpaino on saatu jäämään 7100 kilogrammaan. Nostoarvot ovat silti samat, kuin 10 tonnin painoisessa dieselversiossa. Tästä on suuri hyöty erityisesti kuljetusten kannalta.

Manitou 200 ATJ E oli Rentalla koekäytössä viime syksynä. Kehuja keräsivät erityisesti pehmeät ajoliikkeet, helppokäyttöisyys, äänettömyys ja vaivattomuus.

–Käyttäjän pitää huolehtia vain latauksesta. Moottoriin liittyviä tarkastuskohteita ei ole, Heikkilä tiivistää.

Hyvistä ominaisuuksista Heikkilä nostaa esiin myös korissa vakiona löytyvän, vaijeriin perustuvan SPS-suojan (secondary protection system). Tämä puristumisenestojärjestelmä pysäyttää kaikki koneen liikkeet, kun kuljettaja horjahtaa sitä kohti. Kuittauksen jälkeen työ voi jatkua.

Mikkelin Renta vuonna 2016

Akkukäyttöisyyttä ei kannata vierastaa

Manitou lupaa 200 ATJ E:lle raskaassakin työssä täydellä varauksella jopa 12 tuntia työaikaa. Eniten akkua syö koneen siirtoajo. Varsinaisessa työskentelyssä akun kulutus on vähäistä.

–Näimme nyt hankitun täyssähkökäyttöisen kuukulkijan mahdollisuudet myös talvisissa koevuokrauksissa, joiden aikana lämpötila kävi alle 20 asteen pakkaslukemissa. Akkujen kanssa ei tullut ongelmia. Käynnistysongelmiakaan ei tullut, sillä esilämmitystä ei tarvita, eikä polttoaineestakaan tarvitse huolehtia, toteaa Rentan kaluston hallinta- ja kehityspäällikkö Jarmo Niskala.

–Kuten täyssähköauto, myös täyssähkönostin on suunniteltu siten, että akku ladataan silloin kun käyttöön tulee tauko, eikä vasta sitten kun akku on kokonaan tyhjentynyt, Heikkilä muistuttaa.

Merkkaamattomaat renkaat varmistavat sen, että Manitou 200 ATJ E kelpaa myös sisätiloissa tehtäviin töihin. Kyseessä on siis moneen käyttöön pätevä kuukulkija, joka edustaa henkilönostinten
tulevaisuutta.

Rentan porukkaa esittelemässä tuoreen yrityksen toimintaa Maxpo-messuilla vuonna 2017