Kimi Patova

Team Renta

Kuvat: PatovaRacing

”Kasetin pitää pysyä kasassa kun on 250 km/h vauhtia ja taistellaan mestaruuksista”

Kimi Patova on 18-vuotias ratamoottoripyöräilyn superlupaus. Moottoripyörän selässä kasvaneen hyvinkääläisen taskussa on jo Superstock 600 -luokan suomenmestaruus, ja kaudeksi 2020 tie on vienyt kansainvälisille radoille Espanjaan. Renta on tukenut Kimiä kohti unelmaa ja ammattilaisuutta jo useamman vuoden. Rento mutta rämäpäinen Kimi kertoo saaneensa vuosien varrella matkaansa myös malttia ja järkeä, jota voittamiseen vaaditaan.

”Kaikki lähti motocrossista jo 3–4 vuotiaana. 2016 aloin ajamaan KTM RC Cupia, josta lähti nykyinen road racing -ura. Seuraavana vuonna ajoin jo 300-luokan MM-sarjaa. Se kausi opetti tosi paljon, ja oli erittäin tärkeä etappi mun lyhyellä uralla. Siinä näki miten homma toimii isoissa sarjoissa.”

Kimi kertoo 2019 Superstock 600-luokan suomenmestaruuden olleen suurin saavutus moottoripyöräilyssä tähän mennessä. Kaudeksi 2020 Patova suuntaa kohti Espanjan mestaruussarjan Supesport 600 -luokan kilpailuja.

”Kyseessä on todella kovatasoinen sarja, jossa on tuttuja henkilöitä 300 luokan MM-sarjasta. Radalla on paljon samantasoisia kuljettajia, joten odotan että pääsen ajamaan monen ihmisen kanssa kilpaa kisatilanteessa. Sarja tulee varmasti kehittämään minua, ja haastetta tulee piisaamaan”, Kimi arvioi.

”Espanjan pojat ovat ajaneet sarjan ratoja jo pienestä pitäen. Minä lähden sinne ensikertalaisena, mutta täydellä höngällä. Mulla on todella hyvä tiimi takana. Sijoituksia en lähde kuitenkaan spekuloimaan”, Kimi kertoo tämän kauden asetelmasta.

Datalla ja tuntumalla pyörä vireeseen

Pärjätäkseen kilpailuissa kuljettajan pitää sisäistää rata ja pyörään löytää oikeat säädöt.

”Helmikuun puolivälissä oltiin Cartagenassa ottamassa niinsanotusti ruosteet pois, ja heti sen jälkeen Valenciassa ajamassa uutta rataa sisään. Takana oli pitkä ajotauko, ja sen kyllä huomasi.”

”Valenciassa haettiin ajolinjoja joilla päästään nopeisiin kierrosaikoihin. Samalla mekaanikkojen kanssa tehtiin työtä, että saadaan renkaat kestämään ja pyörä hyväksi ajaa. Toisaalta nyt pyrittiin ylipäätään vain saamaan mahdollisimman paljon ajoa alle.”

Pyörän säädössä kuljettajan tuntumaa verrataan pyörän tuottamaan dataan. Patova kertoo keskittyvänsä ajopäivinä ajamiseen. Joskus iltaisin alkaa edelleen rasvanäppejä kutittamaan.

”Ajopäivän aikana mekaanikko pyörii pyörän ympärillä. Sen lisäksi on data- ja iskarimies. Kun tulen ajosetiltä, kerron mitä pyörä tekee ja missä mutkissa voisi parantaa. Iskari- ja datamiehen kanssa keskustellaan ja katsotaan datalta täsmääkö se mun puheisiin. Sitä kautta lähdetään säätämään pyörää”, Kimi avaa.

”Pyörä on mun työkalu ja mekaanikot hoitavat sen kuntoon. Ajopäivän aikana en itse koske pyörään, kun on niin paljon muutakin mihin keskittyä. Iltaisin – jos olen saanut omat hommat tehtyä – tietysti putsailen pyörää, vaihtelen renkaita ja niin pois päin. Tykkään kuitenkin edelleen pyöriä laittaa”, Patova tunnustaa.

Järki päässä, 250 km/h lasissa

Nuorempana Kimi on ollut rämäpäisempi kuljettaja, ja kaatumisiakin on sattunut.

”Viime kaudella olin saanut jo hieman järkeä päähän. Tiedän sopivan kisavauhdin ja en lähde yliyrittämään, jolloin riski kaatumisiin kasvaa. Toki kaatumiset kuuluvat lajiin, kun täysiä yritetään. Tietty järki päässä on tässä lajissa ehdoton vahvuus.”

Kimi kertoo, että fysiikka- ja ajoharjoittelun lisäksi myös henkistä puolta on harjoitettu ja käyty läpi erilaisten valmentajien kanssa, mikä oli entisaikoina moottoripyöräilyssä harvinaisempaa.

”Ratamoottoripyöräily on vauhtilaji. Kun on 250 km/h vauhtia ja taistellaan sijoituksista, pitää kasetin pysyä kasassa.”

Pettymykset Kimi pyrkii käsittelemään opin kautta.

”Jos tulee kaatuminen kisassa, äkkiä kamat pois ja suihkun kautta jonnekin vähän hiljaisempaan paikkaan kiroamaan. Vastoinkäymiset harmittavat vähän aikaa, mutta olen yrittänyt aina mahdollisimman äkkiä päästä yli tapahtuneesta, miettiä mitä voidaan parantaa ja ottanut opin kautta. Keskityn mielummin tulevaan, enkä jää märehtimään.”

Ratamoottoripyöräilijälle ajotuntuma on kaikki kaikessa. Kun asfaltille ei pääse, voi tuntumaa pitää yllä enduropyörän selässä. Vastapainoksi Kimi rakentaa fysiikkaa mm nyrkkeilysalilla ja tuulettaa päätään golfkentällä.

”Talvella harjoittelukauteen kuuluu monipuolista harjoittelua. Perus lenkkeilyn lisäksi käyn myös nyrkkeilemässä. Ajan edelleen motocrossia ja enduroa. Enduro on talvella hyvä harjoittelumahdollisuus, ja ratamoottoripyöräilyyn verrattuna edullista. Siinä ei mene renkaita niin tiuhaan ja pystyy ajamaan paljon. Enduro on auttanut tosi paljon pitkän kilpailutauon aikana”, Kimi pohtii.

”Olen aina ollut vähän rämäpää, mutta tykkään myös golfista. Siinä saa rauhoittua, jutella kavereiden kanssa samalla, ja se on kuitenkin hyvää sporttia”, Kimi perustelee.

Valentino Rossin renkaanjäljissä kohti unelmaa​

Esikuvista kysyttäessä Kimi Patova mainitsee legendaarisen Valentino Rossin.

”Pääsin itse asiassa yhtenä seitsemästä 300 luokan mm-sarjan kuskista Valentino Rossi Academyn kanssa viikoksi treenaamaan vuonna 2017. Se oli hieno kokemus! Aina olen tykännyt Rossista persoonana. Tykkään miten hän toimii ja tietysti kunnioitan hänen ajamista tosi paljon. Yhdeksänkertainen maailmanmestari. Vaikka ikääkin on paljon, hän pystyy edelleen kilpailemaan nuorten kavereiden kanssa maailman kovimmassa sarjassa”, Kimi fiilistelee.

Kimi opiskelee moottoripyöräilyn rinnalla sähköasentajaksi. Hän kertoo tykkäävänsä käsillä tekemisestä, mutta ei selvästi pelkää myöskään ihmisten parissa ja esillä olemista.

”Yritän täydellä höngällä saada ratamoottoripyöräilystä ammattia, mutta joku koulutus pitää olla taustalla. Ikinä ei tiedä mitä tässä elämässä tapahtuu.”

”Välillä on hyvä vähän unohtaa ajohommat. Koulunkäynti antaa hyvää vastapainoa ajamiselle ja olen saanut hyvin sovitettua opiskelun ja ajamisen yhteen. Olen sellainen ihminen, että tykkään käsillä tekemisestä, ja sitä pääsee tuossa koulussa tekemään.”

Kimi ehti pyörähtää vuonna 2019 Rentan Maxpo-messujen ständillä kisapyöränsä kanssa. ”Oli kiva jutella Rentan asiakkaiden ja työntekijöiden kanssa koneista ja moottoripyöristä. Aktiivisena ja sosiaalisena kaverina tykkään olla ihmisten kanssa tekemisissä.”

”Renta on tukenani kolmatta vuotta, ja auttanut minua uralla eteenpäin. Fakta on, että ilman kumppaneita mä en ajaisi. Hienoa, että Renta on mukana! Arvostan tosi paljon Rentan tukea, joka mahdollistaa mun matkan kohti isoa haavetta eli ammattilaisuutta.”

Ratamoottoripyöräily on tiimityötä. On päivänselvää, että paraskaan kuljettaja ei pärjää ilman luotettavia taustavoimia.

”Oma perhe eli äiti, isä ja isoveli elävät täysillä tätä racing-elämää. Ilman kaikkien kolmen apua ei oltaisi tässä. Vanhemmat ovat auttaneet paljon esimerkiksi kumppaneiden kanssa ja isoveli puolestaan jeesannut fysiikkapuolella paljon. Kaikista luotettavin taho mulle on oma perhe”, Kimi vahvistaa.

Kimi Patova

Ikä: 18

Asuinpaikka: Hyvinkää

Laji: Road racing

Luokka: ESBK Supersport 600

Tiimi: RAM Racing Yamaha

Unelma: MotoGP-mestaruus ja saada ajamisesta ammatti

Saavutukset
Suomen mestaruus – Superstock 600-luokka: 2019
Osakilpailun voitto – Baltic Championship Pärnu (Stk 600-luokka): 2018
Suomen cup mestaruus – Minisupermoto stock -luokka: 2017
Luokka mestaruus – Minisupermoto open: 2015 & 2016
Kimi somessa